Dnes si posvítíme na design, který na první pohled nemusí být viditelný. Zní to jako nesmysl? Design, který není vidět? Sílu UX designu můžeme skutečně vnímat spíše prostřednictvím pocitu, který si z produktu či služby odnášíme, nikoli pouze z vizuálního ztvárnění. Podvědomé signály bývají silnější, než bychom si vůbec dokázali přiznat. Na zajímavých příkladech si proto ukážeme, že UX design si zaslouží pozornost, ať už patříte k eshopařům benjamínkům nebo zkušeným online matadorům.
Tvůrce UX designu bychom mohli přirovnat ke kolegům, kteří nestojí v záři reflektorů, ale na které se můžete vždy spolehnout a jejich tvrdá práce v zákulisí dokáže přinést mnoho užitku firmě i zákazníkům. Jak pracovat s produktem a službou, abyste pozitivně ovlivnili dojem z jejich používání a ze zákazníků se stali loajální ambasadoři vaší značky?
Nakupujeme tam, kde se dobře cítíme
V nekonečné záplavě produktů je získání zákazníků stále těžší. Vítězí ti, kteří nabízí nejen dobrý produkt, ale také cestu plnou příjemných “uživatelských zážitků“ (user experience – odtud UX design) při jeho nákupu. UX design je o uživatelské zkušenosti / zážitku a o pocitu v našem případě z nakupování v e-shopu.
Při nakupování v kamenném obchodě také nechcete bloudit nepřehlednými regály, zatímco v e-shopu vás asi nepotěší zdlouhavé pátrání po zvýhodněné nabídce, doručovacích podmínkách nebo dokonce košíku. UX design se snaží právě takové situace eliminovat.
UX design a Apple
Zdá se vám problematika UX designu neuchopitelná? Dáme vám příklad, který přesvědčí snad i ty nejzatvrzelejší z vás, že UX design není radno přehlížet! Skvělým příkladem je společnost Apple, která se zdaleka nezabývá jen technickou propracovaností produktů, inovacemi a designem, který je na první dobrou viditelný.
Co je od konkurentů odlišuje, je obrovské úsilí a investice, které věnují právě do výzkumu a testování, aby měli uživatelé příjemný zážitek spojený s používáním i nakupováním jejich výrobků.
Jak se to projevuje? Firma se například detailně zabývá obalovým designem svých produktů, který vás uchvátí ihned po rozbalení svým vzhledem i uspořádáním. Stejně tak přistupuje k designu vlastních kamenných prodejen, webových prezentací, e-shopu, ale i operačního systému vyvíjeného pro svá zařízení. Už jen vstupit do Apple storu je zážitek.
User experience a skvělé zážitky spojené s celým životním cyklem produktu se podílejí na oblíbenosti a pozitivním vnímání značky. Společnost Apple patří mezi nejhodnotnější globální firmy se silnou základnou – tzv. brand lovers. Je to náhoda, nebo výsledek dobré práce všech v týmu včetně UX designérů?
Cesta ke zvyšování výkonu – UX DESIGN
Pokud chcete v online podnikání uspět i v budoucnu, vaším pomocníkem by neměl být jen kvalitní grafický design, ale také UX designer, jehož přínos všichni návštěvníci vašeho e-shopu sakra dobře pocítí. Jeho úkolem je neustále zlepšovat vaši službu, produkt nebo značku. A vše zároveň testovat. Měl by proto mít velký rozhled, být empatický i zvědavý.
ČINNOST UX-DESIGNERA ZAHRNUJE:
- Uživatelský výzkum (poznání reálných potřeb zákazníků)
- Informační architektura (struktura e-shopu, uspořádání informací na webu)
- Interakční design (rozmístění prvků na stránce a interakce s návštěvníkem)
- Grafický design (barvy, grafika, písmo)
- Technické zpracování (rychlost načítání webu, průchodnost robotů a optimalizace pro vyhledávače)
- a další…
Náš zákazník, náš pán
V tuto chvíli se vám zdá možná logické, že přece každý e-shopař chce, aby se na jeho e-shopu zákazník cítil dobře a nákup proběhl jednoduše. Přitom v praxi je naprosto běžné, že při vývoji nového nebo rozvoji stávajícího e-shopu dochází k úplnému vynechání fáze výzkumu (zákaznických potřeb, použitelnost e-shopu, datové analytiky) a přechází se rovnou k líbivému návrhu grafického designu, který vychází čistě ze subjektivních pocitů grafika, nebo ještě hůře z osobního vkusu majitele e-shopu.
Často pak vznikají designy webu, za které se sice majitel e-shopu s grafikem navzájem plácají po zádech, ale zákazník má problém v e-shopu dokončit objednávku. Nebo e-shop zkrátka nefunguje, protože to, že má konkurence zelené tlačítko a maskota Ferdu ještě neznamená, že vám to bude fungovat také. Zkrátka i v online podnikání platí zlaté baťovské přísloví:„Náš zákazník, náš pán.“
Jak vzniká funkční design e-shopu
Designem je zde myšleno to, jak e-shop funguje, nikoliv to, jak vypadá. Ideální je stavět na objektivních datech a mravenčí práci při hledání chyb a slabých míst celé struktury webu. Vycházet z dojmologie a pocitů většinou nebude tou správnou cestou! Takový přístup bývá chybou nejen v designu, ale v podnikání obecně. Zdravý selský rozum je sice fajn, ale pokud není podepřen relevantními daty, stále se jedná jen o vaše subjektivní pocity.
Nastartujte e-shop k novým výkonům
Co reálně dokáže přinést UX design? Pojďme se podívat na případovou studii jednoho z předních odborníků na zvyšování výkonnosti e-shopů Lukáše Dubiny, kterého oslovili z e-shopu www.coffeespot.cz, aby lidově řečeno “ohnul šablonu” dle specifických potřeb zákazníků s ohledem na technické možnosti systému. Držte se, pojedeme z kopce.
Nejsnazší cestou k nastartování online podnikání je využít tzv. krabicové řešení e-shopu a zvolit vhodnou šablonu. Na pár kliknutí si e-shop pronajmete a dále se soustředíte na prodej, obchod a marketing, zatímco technické problémy za vás řeší dodavatel. Takové řešení má v porovnání s e-shopem na míru, které je nesmírně nákladné a náročné na realizaci, mnoho výhod. Proto se i Coffeespot rozhodl využít krabicové řešení od Eshop-rychle.
Šablony nemohou ovšem obsahovat nekonečné množství prvků, funkcionalit, nebo vyhovovat každému prodejci. Proces úpravy e-shopu je vlastně hledání i těch nejmenších slabých míst. Právě ty obvykle představují bariéru k dalšímu rozvoji podnikání. Při hledání cesty, jak e-shopy posunout se analyzují jednotlivé sekce, tlačítka, odstraňuje se nepřehledný design, upravuje se menu, špatně zvolené barvy, objednávkový proces atd.
“Mým úkolem zkrátka bylo udělat nákup na www.coffeespot.cz co nejjednoduším a zároveň co nejpříjemnějším zážitkem, který vyvrcholí nákupem a přípravou dobrého šálku kávy,” dodává Lukáš.
Stavební plán výkonného e-shopu – WIREFRAMES
Často zanedbávanou, ale velmi důležitou fází, která šetří čas i peníze, je také tvorba tzv. wireframes. Tato fáze definuje rozmístění a ovládání jednotlivých prvků na stránce. Nazývá se wireframe (česky drátěný model) nebo interakční design.
Nejedná se o grafický návrh, protože neobsahuje žádné obrázky. Díky drátěnému modelu lépe pochopíme, jak bude výsledný web vypadat, jak se bude ovládat a co bude komunikovat. Zkrátka jak bude působit na zákazníky a zdali se budou při nakupování cítit komfortně. Zároveň se dá již testovat na reálných uživatelích, proto by měl obsahovat finální obsah.
Zvýšení výkonu a růst o desítky procent
Pečlivě provedená analýza a mravenčí práce na úpravách i těch nejmenších detailů přinesla Coffeespotu konkrétní měřitelné výsledky.
Výsledky po 2 měsících
- e-shop navštěvuje o 22% více uživatelů
- tržby se zvýšily o 11%
- průměrná hodnota objednávky + 8%
Výsledky po 6 měsících
- celkové zvýšení návštěvnosti + 123%
- hledanost značky COFFEESPOT + 267%
- tržby z organického (neplaceného) vyhledávání + 197%
Celý postup redesignu e-shopu ZDE.
UX design stojí čas a peníze, proto se zanedbává, aneb není všechno zlato, co se třpytí
UX design napomáhá vytvářet promyšlené struktury e-shopu a potvrzuje staré známé přísloví, že není všechno zlato, co se třpytí. Kvalitu e-shopu netvoří jen na první pohled líbivý grafický design. A v záplavě šablon, kterých je dnes na trhu opravdu velké množství, to platí dvojnásob. Mnoho e-shopařů vybírá šablony (v extrémním případě, bohužel, i technologické řešení) pro svůj e-shop hlavně na základě atraktivních obrázků a grafického designu. To ale není ta nejvhodnější cesta vedoucí k dlouhodobě prosperujícímu podnikání.
říká UX designer Lukáš Dubina
Zásadní podíl na výkonnosti e-shopu tvoří také vnitřní struktury, které na první pohled nemusí být tolik patrné. UX designer je tak často tím pomyslným spoluhráčem v zákulisí, který není vidět, ale podstatně se podílí na výkonnosti celého e-shopu!
Design e-shopu je časově náročná a specializovaná disciplína kladoucí vysoké nároky na odbornost a zkušenosti. My v Eshop-rychle jsme si vědomi, že ne každý si může dovolit v rámci designu svého eshopu do UX investovat desítky i stovky tisíc korun.
Jak ale uspět ve světě e-podnikání, kde soupeříte nejen s malými, ale i silnými hráči, kteří investují právě do takového vývoje třeba i miliony?
Řešení – nová revoluční šablona od Eshop-rychle
Právě výše uvedené otázky jsme si položili u nás v Eshop-rychle při vývoji nové generace šablon. Hlavní důraz jsme proto kladli na uživatelskou přívětivost a technickou kvalitu. Náš cíl byl jediný, říká Karel Jeřábek, jednatel společnosti:
“Připravit pro naše e-shopaře šablony, které nebudou jen přehlídkou líbivých efektů, ale obchodním nástrojem propracovaným do detailů a které skutečně pomohou zvýšit výkon a konkurenceschopnost e-shopu”.
K vývoji našich revolučních šablon jsme si přizvali odborníka na slovo vzatého. Lukáše Dubinu, který je považován za špičku v oboru e-commerce.
Vzniklo tak více než 150 wireframů, které měly jediný cíl. Aby se na šabloně komfortněji a snadněji nakupovalo a tak docházelo ke zvýšení prosperity e-shopů, které běží na řešení Eshop-rychle.
Spojili jsme našich více než deset let zkušeností z e-commerce a vývojem šablon s mnohaletými zkušenostmi při zvyšování výkonů e-shopů předních odborníků.
UX design není radno přehlížet
Smyslem každého e-shopu je, aby prodával. Čím příjemnější je pro zákazníka celý proces nákupu, tím lepších výsledků e-shop dosahuje. UX design je tak trochu opomíjenou fází vývoje e-shopových šablon. Bez nadsázky lze tvrdit, že UX design nemusí být zprvu příliš viditelný, ale zcela zásadně se podílí na výkonu e-shopu a budování vašeho brandu.
Ať už se chystáte využívat nové šablony z dílny Eshop-rychle nebo šablony jiných autorů, upněte svou pozornost zejména k vnitřní kvalitě šablony, než se rozhodovat ukvapeně podle na první pohled líbivého designu. Zkrátka není všechno zlato, co se třpytí, proto vybírejte pečlivě. 😉